
Ostatni pociąg na Dworzec Świebodzki wjechał w 1991 roku. Od tego czasu obiekt był teatrem, siedzibą „Kolejkowa”, ale przede wszystkim miejscem niedzielnego handlu. Dworzec niszczał, pojawiały się nawet pomysły całkowitej likwidacji torowiska i zamiany tej przestrzeni w dzielnicę mieszkaniową.
Dzięki dofinansowaniu z programu Kolej Plus na wrocławski dworzec Świebodzki po ponad 30 latach wrócą pasażerskie połączenia kolejowe.
Inwestycja zrealizowana będzie w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus zaplanowanemu na lata 2023-2028.
W ramach inwestycji planowane jest odbudowanie układu torowego stacji w celu umożliwienia uruchamiania dodatkowych pociągów aglomeracyjnych/miejskich w kierunkach: Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa oraz możliwość skrócenia czasu przejazdu pociągów kursujących w dalszych relacjach.
Prace obejmą odbudowę trzech torów i trzech krawędzi peronowych stacji Wrocław Świebodzki, budowę drugiego toru na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz budowę stacji w Środzie Śląskiej, która umożliwi kończenie tam biegu pociągów aglomeracyjnych planowanych do uruchamiania z dworca Wrocław Świebodzki.
Analizowana jest również dalsza rozbudowy stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce.
Szacowana całkowita wartość projektu wynosi ponad 215 mln zł, z czego 15% pokryją wnioskodawcy, czyli Województwo Dolnośląskie wraz z partnerami: Gminą Wrocław i Gminą Środa Śląska. Pozostała część będzie finansowana ze środków zarządcy infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe z puli środków budżetu państwa przeznaczonych na program Kolej Plus.
Pociągi powrócą na Dworzec Świebodzki nie później niż w 2028 roku bo tak zakłada program Kolej Plus. Choć jest szansa na to, że wydarzy się to wcześniej. PKP PLK mają na dniach uruchamiać przetarg i zdaniem Urzędu Marszałkowskiego pociągi mogą wrócić na Dworzec w 2026 roku.
Atutem tego miejsca we Wrocławiu jest bliskość dużych węzłów komunikacyjnych - na pl. Jana Pawła i pl. Legionów, a budowa trasy TAT a także przywrócenie połączeń kolejowych wpłynie również na możliwość wykreowania węzła przesiadkowego na pl. Orląt Lwowskich. Okolice Świebodzkiego to jedenaście linii autobusowych i tramwajowych, nocnych i dziennych. Po uruchomieniu Trasy Tramwajowo-Autobusowej na Nowy Dwór ta sytuacja komunikacyjna jeszcze się wzmocni.