Szlak via Baltica w Polsce wyniesie blisko 320 km.
Trasa ta pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Polską, i krajami Europy Środkowej. Na terenie Polski przebiega w ciągu drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.
Zbudowane zostały już fragmenty o łącznej długości 117 km. W realizacji jest obecnie 201 km, z których udostępniamy niespełna 13-kilometrową obwodnicę Suwałk. Pozostałe fragmenty S61 z wyjątkiem budowanej drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna są na etapie projektowania. Cała trasa ma zostać udostępniona kierowcom do końca 2021 roku.
Ekspresowa obwodnica Suwałk
Obwodnica wyprowadza z Suwałk ruch tranzytowy samochodów ciężarowych, których przez miasto przejeżdża średnio ponad 5 tysięcy na dobę. Droga omija miasto od zachodu i północy. Na węźle Suwałki Południe łączy się z dwujezdniową częścią obwodnicy Augustowa (12,75km), tworząc tym samym fragment S61 o łącznej długości 25,58 km.
Inwestycja kończy się na węźle „Suwałki Północ”, który zostanie zrealizowany w ramach następnego odcinka S61 Suwałki – Budzisko. Obecnie podłączenie powstałej „eski” do istniejącej drogi krajowej nr 8 (tzw. łącznica węzła „Suwałki Północ”) będzie się odbywało przez jednojezdniowy łącznik o długości kilometra.
Droga ekspresowa S61 została wykonana w technologii nawierzchni z betonu cementowego przystosowanej do przyjęcia ruchu ciężkiego. Charakteryzuje się ona wysoką nośnością (11,5 tony na oś), odpornością na odkształcenia oraz niższymi kosztami utrzymania w porównaniu z nawierzchnią asfaltową.
W ramach inwestycji:
• rozbudowano węzeł „Suwałki Południe”,
• wybudowano węzeł drogowy „Suwałki Zachód”,
• wybudowano10 obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy,
• wybudowano cztery wiadukty nad drogą ekspresową,
• wybudowano jeden wiadukt nad linią kolejową.
• wybudowano przejścia dla zwierząt:
o obiekty inżynierskie: przejście dla zwierząt dziko żyjących „dołem” pod S61 – 3 szt.
o przepusty: przejścia dla małych zwierząt – 5 szt.
Wykonano nasadzenia – około 2 300 szt. drzew oraz 28 000 szt. Krzewów. Powstała też sieć dróg dojazdowych (18,5 km), ciągów pieszo-rowerowych, a także przepusty i urządzenia ochrony środowiska. Przebudowano również 8 km dróg publicznych kolidujących z przebiegiem obwodnicy.
Wartość kontraktu budowlanego to 299,45 mln zł, natomiast wartość całej inwestycji z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót, to 391 mln zł.
Dane techniczne obw. Suwałk (S61):
• klasa drogi – S
• długość – 12,83 km
• prędkość projektowa – 100 km/h
• kategoria ruchu – KR7
• ilość pasów ruchu – 2 x 2
• szerokość pasów ruchu – 3,5 m
• pas dzielący wraz z opaskami – min. 5 m,
• szerokość opaski – 0,5 m
• szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m
• obciążenie nawierzchni – 115 kN / oś
• bariery energochłonne – dł. 53,5 km
• ekrany akustyczne – dł. 1,4 km., powierzchnia - 5 395 m2
• ekrany przeciwolśnieniowe – dł. 0,83 km., powierzchnia - 1 834,14 m2
• ogrodzenia – dł. 27,2 km.