Grono trzydziestu jeden dziennikarzy (Polskę reprezentował Szymon Sołtysik) przyznawało punkty poszczególnym pojazdom. Zwycięski Seat Ateca otrzymał 1672 punkty, Peugeot 3008 – 1600 punktów, a Toyota C-HR – 1469 punktów. Dwa auta startujące w konkursie – Toyota C-HR oraz Kia Niro, wykorzystują napęd hybrydowy. Trzy ze startujących w konkursie aut to absolutne nowości – koreańska Kia Niro (spokrewniona z Hyundaiem IONIC), japońska Toyota C-HR oraz hiszpański Seat Ateca.
Geneza sukcesu
Seat Ateca pojawił się w salonach w ubiegłym roku. To debiut hiszpańskiej marki w segmencie SUV oraz crossoverów. Auto zbudowano w oparciu o platformę Volkswagena – MQB, z której korzysta też Skoda Kodiaq. Seat zastosował też cenione silniki – dwie benzynowe, turbodoładowane jednostki Eco TSI (litrowa o mocy 115 KM a także 1.4 TSI o mocy 150 KM) oraz trzy jednostki wysokoprężne z rodziny TDI, wykorzystujące listwę wtryskową Common Rail (1.6 TDI 115 KM, 2.0 TDI 150 KM i 2.0 TDI 190 KM). Z silnikami współpracuje sześciobiegowa skrzynia manualna, jak również dwusprzęgłowy automat DSG. Napęd przekazywany jest na przednią oś, ale producent oferuje także Atecę w wersji z napędem na obie osie,.
Na uwagę zasługuje także bardzo ciekawy design. Nietrudno w nim zauważyć zapożyczenia z przebojowego auta kompaktowego, jakim jest Seat Leon. Seat Ateca ma podobny przód oraz linię boczną. Jest tylko większy i osadzony na wyższym podwoziu. Podobne są również przednie reflektory, z kolei tylne nawiązują do stylu Audi znanego z modeli serii Q.
Seat Ateca mierzy 4363 mm długości, 1841 mm szerokości i 1601 mm wysokości. Rozstaw osi to 2638 mm, a masa własna zawiera się w przedziale od 1280 do 1610 kg (w zależności od wersji silnikowej i zastosowanej skrzyni biegów). Auto ma pięciodrzwiowe nadwozie i jest pięcioosobowe. Samochód może pochwalić się świetnym wynikiem pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP. Na uwagę zasługuje także bardzo duży bagażnik, idealny dla rodziny, mierzący 510 litrów.
Kolejnym plusem hiszpańskiego auta, poza atrakcyjnym wyglądem, oszczędnym spalaniem oraz dużą ilością przestrzeni, jest jego bardzo bogate wyposażenie. Już w podstawowej wersji Ateca posiada systemy ABS, ASR, ESC, HHC i XDS, centralny zamek, układ bezpieczeństwa Front Assist, potrafiący samodzielnie zahamować w razie wykrycia przeszkody, system multimedialny z pięciocalowym ekranem dotykowym, manualną klimatyzację i elektryczne sterowanie szyb. W najbogatszej wersji wyposażenia można na przykład krozystac z systemu SEAT Drive Profile, który umożliwia wybór jednego z czterech styli jazdy (normal, sport, Eco i indywidual). Każdy z nich charakteryzuje się inną pracą skrzyni biegów DSG, innym działaniem wspomagania kierownicy oraz inną pracą zawieszenia (bardziej twarde lub miękkie.
Nowy, przebojowy Seat Ateca, zwycięzca konkursu AutoBest 2017, czeka na klientów w salonie Lellek w Nysie.