Wystawa wzbudziła ogromne zainteresowanie społeczności szkolnej i lokalnej, gdyż projekty prac wyglądały bardzo realistycznie.
Modele przestrzenne zostały wykonane przez uczniów klas IV – V w ramach realizacji projektu edukacyjnego „Polska pierwszych Piastów”, przygotowanego pod kierunkiem nauczyciela historii
Ł. Dachowskiej.
Celem projektu było umożliwienie dzieciom z kl. IV – V kontaktu ze sztuką, poprzez świadome uczestnictwo w procesie twórczym oraz rozwijanie ich kreatywności. W czasie zajęć lekcyjnych uczniowie omawiali budowę grodu i podgrodzia, jego funkcje, elementy obronne, uczyli się je różnicować, poznawali życie ich mieszkańców.
Praca uczniów związana z wykonaniem przestrzennych budowli została poprzedzona wieloma konsultacjami z Ł. Dachowską, w czasie których pokonywano problemy natury technicznej, koncepcyjnej i motywacyjnej. Dbałość o szczegóły zawartości wnętrza i zewnętrza modeli budzi podziw i szacunek, a właściwa kompozycja poszczególnych elementów w przestrzeni oraz wykonawstwo prac wymagało od ich twórców wyjątkowej precyzji i inwencji twórczej.
Wszystkie makiety przyniesione do szkoły, ze względu na słuszne rozmiary i wagę, stanowiły nie lada wyzwanie logistyczne.
Natomiast sam proces powstawania modeli, nauczycielka historii mogła śledzić na zdjęciach przesyłanych drogą mailową oraz w telefonach komórkowych i tym sposobem przekazywać swoje sugestie, dotyczące pracy finalnej.
21 kwietnia dyrektor szkoły mgr G. Sowa na apelu szkolnym nagrodziła kreatywną pracę uczniów kl. IV – V pięknymi dyplomami, książkami i słodkościami.
Oceniając zespołowe prace uczniów , Ł. Dachowska zauważyła, że klasy IV – V szkoły podstawowej, to nie wydział architektury, ale takiego kunsztu i mistrzostwa w wykonaniu przestrzennych modeli, nie powstydziłby się żaden student tego kierunku.
Szczególny podziw i uznanie zdobył model średniowiecznego grodu wykonanego przez Daniela Gleznera i Wojciecha Burnuga, którzy dodatkowo przepięknie oświetlili makietę swojego miasta – efekt był niezwykły! Wszyscy realizatorzy projektu nie tylko doskonale weszli w role średniowiecznych architektów, wykorzystując zdobytą z historii wiedzę w praktyce, ale przede wszystkim wykazali swoją kreatywność i umiejętność pracy zespołowej na co dzień.
Ł. Dachowska składa ogromne podziękowanie uczniom klas IV – V za ambicję i duże zaangażowanie w realizację bardzo pracochłonnego projektu oraz ich rodzicom za pomoc techniczną w tym wielkim, logistycznym przedsięwzięciu.