Do przetargu wystartowało 8 oferentów. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm „Mota Engil” Kraków i „Himmel & Papesch” Opole. Oferent ten zaproponował realizację zadania za kwotę 307,440 mln zł dając na wykonane prace 10 lat gwarancji. Obwodnica ma być gotowa w 32 miesiące od dnia podpisania umowy. Zadanie zostanie zrealizowane będzie w systemie Projektuj& Buduj.
Do 29 maja 2014 r. włącznie firmy startujące w przetargu mają czas na złożenie ewentualnych odwołań. Następnie wszystkie dokumenty przetargowe przesłane zostaną do kontroli do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Kontrola trwa do 30 dni i po tym terminie będzie mogła być podpisana umowa z wykonawcą. Opolski Oddział GDDKiA przewiduje, że powinno to nastąpić pod koniec czerwca 2014 roku.
W ramach zadania zostaną wykonane w szczególności:
- aktualizacja dokumentacji projektowej i dostosowanie rozwiązań projektowych do aktualnych założeń technicznych;
- uzyskanie decyzji Wojewody Opolskiego zezwalającej na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID);
- budowa 16,5 km nowego odcinka w ciągu dróg krajowych, w tym:
- 7,4 km jako ciąg drogi krajowej nr 46 (droga dwujezdniowa);
- 9,1 km jako ciąg drogi krajowej nr 41 (droga jednojezdniowa, na odcinku 4 km z dodatkowymi pasami do wyprzedzania – tzw. 2+1);
- budowa 14 obiektów mostowych, w tym 383-metrowego mostu nad rzeką Nysą Kłodzką ze 100 metrowym przęsłem nurtowym oraz 2 obiekty nad istniejącymi liniami kolejowymi z Nysy w stronę Brzegu i w stronę Opola;
- 5 skrzyżowań drogowych, w tym 4 ronda średnie oraz węzeł drogowy typu WB na skrzyżowaniu projektowanej i istniejącej drogi krajowej nr 46 w obrębie tzw. Górki Hanuszowskiej;
- drogi dojazdowe do nieruchomości rolnych, równoległe do ciągu obwodnicy;
- 10 zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych;
- przygotowany zostanie teren pod przyszłe obustronne parkingi.
Zgodnie z harmonogramem, na przełomie I i II kwartału 2015 r., po uzyskaniu decyzji ZRiD, Wykonawca rozpocznie roboty budowlane, które potrwają do II połowy 2017 r.
Korzyści z obwodnicy:
Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości ulic miejskich i płynności ruchu lokalnego poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowy miejskiej. Realizacja inwestycji wpłynie na wzrost poziomu bezpieczeństwa zarówno kierujących pojazdami, jak i mieszkańców Nysy. Wyeliminowanie z ruchu miejskiego uciążliwych samochodów ciężkich przyczyni się do poprawy klimatu akustycznego oraz zmniejszenia wielkości emisji substancji szkodliwych do środowiska.
Budowa nowego odcinka drogi z dala od terenów zabudowanych, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, zapewni komfort ruchu tranzytowego i w znaczny sposób skróci czas podróżujących na kierunku Polska – Czechy oraz Opole – Kłodzko. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie.
Oferty złożone w przetargu (w zaokrągleniu):
1. PRDiM Mosty Łódź – 468,957 mln zł;
2. „Pol-Aqua” SA Warszawa – 355,114 mln zł;
3. „Berger Bau” Wrocław i „Berger Bau” Niemcy (konsorcjum) – 338,656 mln zł;
4. „Mota Engil” Kraków i „Himmel & Papesch” Opole (konsorcjum) – 307,440 mln zł;
5. „Eurovia” Bielany Wrocławskie – 386,132 mln zł;
6. „Heilith & Woerner” Wrocław i „Strabag” Pruszków – 325,835 mln zł;
7. „Intercor” Zawiercie i „Trakt” Górki Sztukowskie (konsorcjum) – 491,977 mln zł;
8. „Budimex” Warszawa – 338,387 mln zł.