W Starostwie Powiatowym odbyło się spotkanie władz samorządów Nysy z dyrektorem RZGW Wrocław i przedstawicielami SWECO Hydroprojekt Kraków. Omawiano kwestie przejazdu przez tamę Jeziora Nyskiego w czasie remontu oraz docelowe rozwiązania komunikacyjne na istniejących i nowobudowanych przeprawach przez rzekę.
Przewodniczący Rady Powiatu Nyskiego Mirosław Aranowicz podniósł temat konieczności organizacji przejazdu przez tamę jeziora szczególnie uwzględniając ruch turystyczny w sezonie letnim.
8 kwietnia przejazd przez tamę nie będzie już możliwy. Inwestycja zakończy się w połowie 2015 roku. Rozmawiano również o możliwości ruchu pieszych i dopuszczeniu ruchu rowerowego w trakcie inwestycji.
Zdaniem firmy wykonawczej na tamie będzie plac budowy, jednak będą pewne przerwy w robotach na samej tamie i wówczas istnieje możliwość dopuszczenia ruchu pieszego i rowerowego.
Starosta Nyski Adam Fujarczuk, wicestarosta Czesław Biłobran i burmistrz Nysy Jolanta Barska zainteresowani są utrzymaniem ruchu samochodowego po modernizacji tamy jeziora.
W pierwotnych planach RZGW zapowiadało brak możliwości ruchu samochodowego przez tamę po jej remoncie. Władze samorządowe są zdeterminowane w działaniu zaadaptowania powstającej kładki technologicznej w okolicach obecnego jazu łączącego ulicę Wyspaińskiego z ulicą Saperską na przeprawę mostową.
- Z punktu widzenia technologicznego nie ma przeciwskazań do pozostawienia ruchu na tamie, są jednak obostrzenia wynikające z przepisów w zakresie bezpieczeństwa - informował dyrektor RZGW Wrocław.
Projektowana nośność tamy wynosi 40 ton, szerokość jezdni to 7,5 metra. Kładka technologiczna, budowana poniżej obecnego jazu będzie miała nośność 30 ton i 6 metrów szerokości. Oba obiekty spełniają więc parametry dróg dostosowanych do ruchu kołowego.
W przypadku uzyskania zgody – o co zabiegają oba samorządy - na adaptację na stałą przeprawę mostową kładki technologicznej samorządy będą musiały wykonać drogi dojazdowe od strony ulic Wyspiańskiego i Saperskiej. Konieczność budowy dróg wymaga zabezpieczenia środków w samorządowych budżetach.
Drożność ruchu kołowego przez tamę jeziora i adaptacja kładki na przeprawę mostową w pełni wyklucza konieczność budowy trzeciego mostu przez rzekę.
Podczas spotkania projektanci poinformowali, że wały wzdłuż rzeki będą miały koronę o szerokości 5 metrów i wysokości 1,7 metra. Będą więc mogły stanowić promenadę - bulwar umożliwiający ruch pieszych i rowerów od tamy jeziora aż do okolic mostu im. Kościuszki.
Są również planowane zejścia do wody i slipy dla łodzi. Burmistrz Nysy zainteresowana jest oświetleniem bulwaru. W tej sprawie odbędzie się spotkanie w Urzędzie Miejskim w Nysie.
Kolejne spotkanie zaplanowano na 10 kwietnia w Starostwie Powiatowym w Nysie.