- Poznałem cały system komunikacyjny województwa opolskiego i niewątpliwie bardzo ważnym elementem usprawniającym połączenie z południową granicą Państwa będzie budowa obwodnic Nysy i Niemodlina. Dlatego też podjąłem decyzję o wpisaniu tych inwestycji do Programu Przebudowy Dróg Krajowych na lata 2010-2015, powodując tym samym przyspieszenie prac projektowych i przygotowawczych – to słowa Cezarego Grabarczyka, ministra infrastruktury, które możemy przeczytać w specjalnie przygotowanej ulotce dla mieszkańców Nysy.
Ponad 100 osób wzięło udział w środę w spotkaniu informacyjnym dla mieszkańców na temat planowanej budowy obwodnicy Nysy zorganizowanym przez Burmistrz Jolantę Barską oraz Przewodniczącego Regionalnego Komitetu ds. Obwodnic Nysy i Niemodlina. W spotkaniu uczestniczyli m.in. przewodniczący Sejmiku Województwa Opolskiego Bogusław Wierdak, starosta Adam Fujarczuk, burmistrz Jolanta Barska, Antoni Hasenbeck, przewodniczący Regionalnego Komitetu ds. Obwodnic Nysy i Niemodlina oraz z-ca dyrektora oddziału GDDKiA w Opolu, Jerzy Roczek i Marcin Bronkiewicz, naczelnik wydz. dokumentacji w GDDKiA w Opolu.
Spotkanie otworzyła burmistrz Jolanta Barska witając wszystkich, którzy przybyli do Nyskiego Domu Kultury. Burmistrz przypomniała wspólne działania władz samorządowych i administracji państwa, podejmowanych w sprawie budowy obwodnicy Nysy. Antoni Hasenbeck przewodniczący Regionalnego Komitetu ds. Obwodnic Nysy i Niemodlina, mówił o podejmowanych inicjatywach, zbiórce podpisów i powodów, dla których powstał komitet.
Później głos zabrali eksperci z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. Marcin Bronkiewicz, naczelnik wydz. dokumentacji w GDDKiA w Opolu przedstawił specjalnie przygotowaną prezentację z mapami oraz wizualizacją obiektów, które będą na obwodnicy Nysy. Bronkiewicz, omówił harmonogram związany z realizacją zadania. Obwodnica jest na etapie przygotowania dokumentacji, projektu budowlanego (60-65% - stopień zaawansowania) oraz projektu wykonawczego (20-25% - stopień zaawansowania).
- Inwestorem budowy obwodnicy jest Skarb Państwa, czyli tak naprawdę to my wszyscy jesteśmy inwestorami, wszystko po to by jeździło nam się lepiej – mówił Bronkiewicz
Naczelnik poinformował, że projekty mają być gotowe do stycznia 2012r. i GDDKiA w Opolu wystąpi do wojewody opolskiego z wnioskiem o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (tzw. ZRID). Potem nastąpi wypłacanie odszkodowań dla właścicieli gruntów. Wojewoda powoła rzeczoznawców. Obwodnica Nysy w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015r. Ministerstwa Infrastruktury wpisana jest do realizacji po 2013r. Podczas spotkania w NDK, przewodniczący sejmiku województwa, Bogusław Wierdak, przypomniał spotkanie z ministrem infrastruktury Cezarym Grabarczykiem, który zapewnił, że inwestycja może być rozpoczęta jeszcze w 2012r. Przewodniczący sejmiku, mówił też o połączeniu obwodnicy z drogą wojewódzką 411 (droga Nysa - Głuchołazy), którą planuje realizować samorząd wojewódzki.
- Budowana obwodnica ma jedną wadę – kończy się w Niwnicy, a tak naprawdę mogłaby zostać pociągnięta dalej. Dlatego samorząd planuje wybudować drogę wojewódzką na odcinku Pokamień – Niwnica o długości ok. 7km, wtedy cała Nysa będzie otoczona jedną wielką obwodnicą – mówił Bogusław Wierdak
Marcin Bronkiewicz z GDDKiA w Opolu omówił kwestie związane z odszkodowaniami za nieruchomości zajęte pod przyszłą drogę. W NDK byli obecni mieszkańcy terenów, przez które będzie przebiegać obwodnica Nysy. Na mocy decyzji ZRID wydawanej przez wojewodę nieruchomości zajęte pod pas drogowy stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa. Dotychczasowym właścicielom przysługuje godziwe odszkodowanie za zajętą nieruchomość lub jej część. Przedstawiciele GDDKiA rozdali uczestnikom spotkania ulotki na ten temat.
Dane dotyczące obwodnicy:
Przebieg obwodnicy o dł. ok. 16, 5 km został ustalony wg wariantu nr VI. Klasa drogi ruchu przyśpieszonego GP
- Wyżej jest już tylko droga ekspresowa i autostrada – dodał Bronkiewicz.
Planowana jest budowa 5 skrzyżowań:
- w Goświnowicach rondo turbinowe
- węzeł Radzikowice
- węzeł Nysa (Hanuszów)
- rondo średnie w Wyszkowie Śląskim
- rondo średnie w Niwnicy
Na obwodnicy będzie wybudowany także wiadukt nad rz. Nysa Kłodzka o dł. 362 m oraz wiadukt nad planowanym Kanałem Ulgi o dł. 282 m. Będą także parkingi na powierzchni ok. 5 ha, dla samochodów ciężarowych i osobowych oraz zatoki dla służb kontrolnych.
Na koniec spotkania ekspertom z GDDKiA można było zadawać pytania. Głównie dotyczyły one przyjętego harmonogramu, zagrożeń związanych z realizacją inwestycji, finansowaniu oraz odszkodowań.
Przypomnijmy, że w dniu 16 maja w NDK o godz. 18.00 - w ramach konsultacji społecznych – odbędzie się spotkanie na temat modernizacji zbiornika retencyjnego oraz przebudowy przeciwpowodziowej rzeki Nysy Kłodzkiej.