Misterium Krzyża
W niedzielę naszym mieście w ramach obchodów tragedii Smoleńskiej odbyło się Misterium krzyża. Pochód wyruszył w niedzielę o godzinie 15.00 z przed Kościoła św. Piotra i Pawła. Nysanie tłumnie wzięli udział w procesji zatrzymującej się przy ośmiu stacjach.
Na platformie ciężarówki przez aktorów Teatru A z Gliwic odgrywane były męczeńskie sceny drogi Chrystusa. Pochód zakończył się około godziny 17.00 w Bazylice św. Jakuba.
- To bardzo smutny dzień dla całego kraju, nigdy nie zapomnę o tej tragedii, postanowiłam uczcić pamięć ofiar przychodząc dziś tutaj - mówi Pani Danuta.
W naszej galerii możecie zobaczyć zdjęcia z tego wydarzenia.
Teatr A
Teatr "A" jest zawodowym, offowym teatrem religijnym. Działając od 1996 r. w swoim dorobku ma 17 autorskich premier, m.in. musicale "Jonasz", "Tobiasz", "Pieśń nad pieśniami" spektakle muzyczne "Pasja", "Pastorałka", "Bajka o Smoku Kubie", "Początek", parakabaret biblijny "5 Przypowieści", komedię angelologiczną "Szafa z Aniołami", formy oratoryjne "Benedicti", "Neuma", performance "Pelikan", moralitet "Kwidam - Rzeczy Ostatnie" oraz widowiska uliczne: "Apokalipsa", "Genesis", "Exultet", "Kadisz" i "Pieśń o św. Franciszku".
Spektakle Teatru w ostatnich latach gościły m. in. w rzymskim Panteonie, Holandii, Szwecji, Niemczech, Czechach, Bułgarii, Mołdawii, Rumunii, na Węgrzech, Słowacji, Litwie, Ukrainie i Białorusi, jak również na większości polskich festiwali teatru ulicznego.
Z widowiskiem "Pelikan", powstałym na tę właśnie okazję, Grupa pojawiła się w sierpniu 2005 r. na Światowych Dniach Młodzieży w Kolonii, w czerwcu 2005 r. partyturę i scenariusz widowiska otrzymał Papież Benedykt XVI.
Teatr "A" stara się łączyć popularny język teatru muzycznego z doświadczeniami europejskiej awangardy teatralnej, sięga do polskiej kultury ludowej, łączy autorskie teksty z tekstami biblijnymi lub staropolskimi, czerpie obficie z dorobku literackiego innych kultur, inspiruje się muzyką i choreografią tańców ludowych.
Zespół szuka piękna i sacrum. Podejmując ważne tematy stara się komunikować z widzem językiem jak najbardziej uniwersalnym. Wychodząc od spektakli dramatyczno-muzycznych Grupa wciąż poszukuje nowych form wyrazu – korzysta z języka teatru ulicznego, nie stroni od groteski, szuka inspiracji w średniowiecznych misteriach – zmierzając nieuchronnie w kierunku teatru totalnego.
Zespół od momentu swego powstania jest "teatrem w drodze" – wierny swojej "pielgrzymiej" tradycji cyklicznie organizuje tournee w kraju i za granicą. To programowe "wychodzenie do widza" kształtuje formę teatralnego przekazu – klarownego, czasem dowcipnego, acz nie rezygnującego z kulturowych podtekstów i wielopłaszczyznowości.