Dominował kolor czerwony nadwozia i spacerującym mieszkańcom Nysy wydawało się, że to zlot ferrari. – Mnie to wcale nie dziwi kiedyś też myślałem, że to samochód spod znaku konia – mówi Emil Rymorz z Ustronia, który od lat zakochany jest w tym modelu wyścigowego fiata.- Tak naprawdę to on ma tylko wygląd sportowej maszyny, bo osiągi ma przeciętne.
Pan Emil wie, co mówi. Samochód z 1,5- litrowym silnikiem osiąga prędkość 180 km/h, a pierwsza setka pojawiała się na liczniku po ponad 11 sekundach.
- To nie jest najważniejsze. Ważna jest sama jazda tym autkiem – mówi Szymon z Krakowa i prezentuje swoje czerwone X1/9, które jest jego drugim Bertone. – Mam je od półtora roku. Wcześniej też jeździłem tym modelem tylko tyle, że miał węższy zderzak i tyle – wyjaśnia różnice miedzy posiadanymi modelami Szymon i sprawnym ruchem ręki otwiera drzwi kabrioletu pasażerce, z którą za chwilę pomknie w kawalkadzie X – sów Piastowską w Nysie. Do Bastionu św. Jadwigi zjechało ponad dwadzieścia Bertone.
Przypomnijmy, to dwumiejscowy samochód sportowy produkowany przez włoską firmę Fiat w latach 1972-1989. Wyróżniał się nadwoziem o oryginalnym wyglądzie, w kształcie klina, opracowanym przez firmę Bertone. Oficjalna premiera samochodu nastąpiła 26 listopada 1972 roku. Jest pierwszym samochodem firmy Fiat z silnikiem umieszczonym tuż przed osią tylną - centralnie. Do budowy nadwozia użyto tworzywa sztucznego, z którego jest wykonany między innymi dach samochodu, który można zdejmować i chować w przednim bagażniku. Dla niewtajemniczonych zaznaczamy, że samochód ten wyróżnia się tym, że ma dwa bagażniki. Z przodu o pojemności 125 l i tyłu 155 litrowy.
Według organizatorów zlotu w Nysie fiat Bertone jest rzadko spotykanym modelem samochodu w Polsce. Na terenie kraju zarejestrowanych jest 40. samochodów tego modelu.