Opinia publiczna domaga się obwodnicy Nysy. Wiemy już od ministra Cezarego Grabarczyka, że GDDKiA w Opolu będzie miała pieniądze na przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej w tym zakresie. A co z drogami gminnymi? Czy może Pan powiedzieć, ile kilometrów ulic i dróg wybudował nyski samorząd w ostatnich 3 latach?
Ryszard Walaweder: W ciągu minionych trzech lat, odkąd naszą gminą kieruje Jolanta Barska, wybudowano ponad 10 kilometrów ulic i dróg, o łącznej powierzchni blisko 100 000 metrów kwadratowych w tym parkingi, chodniki i ścieżki rowerowe. Oczywiście przy budowie dróg realizowano infrastrukturę towarzyszącą, kanalizację deszczową i oświetlenie uliczne. Powstało w tym czasie 131 punktów świetlnych.
Wybudowane w tym okresie drogi i ulice to Tarnopolska, Żytomierska, Krzemieniecka, Wileńska, Jaskółcza – Jastrzębia, Orla, Braci Gierymskich, Sandomierska, Róż, Narcyzów, Bzów, Wańkowicza, Zawiszy Czarnego, Bazaltowa z parkingiem, Sanocka, Kisielewskiego, Szymanowskiego, Wandy Pawlik, boczna Łąkowej, boczna Mickiewicza, boczna Krawieckiej, boczna Chełmońskiego, boczna Sudeckiej, boczna Krasickiego, łącznik przy Bielawskiej, I etap Niezapominajek, I etap Iwaszkiewicza, I etap Unii Lubelskiej, I etap Dubois, I etap Opawskiej, I etap Batalionów Chłopskich z parkingiem, I etap bocznej Witkiewicza, kolejne etapy ulicy Traugutta, w Białej Nyskiej Klonowa i Słoneczna, droga do cmentarza oraz droga do szkoły w Goświnowicach, w Głębinowie droga równoległa do powiatowej.
Oprócz wymienionych dróg i ulic, w minionych trzech latach zrealizowane zostały inne ważne elementy infrastruktury komunikacyjnej. Warto tu wspomnieć ciąg pieszy przy ulicy Otmuchowskiej, kolejny odcinek ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż Orzeszkowej, ciąg pieszo-rowerowy pomiędzy Marcinkowskiego a Chodowieckiego, ciąg pieszo-rowerowy w Skorochowie, zjazdy na drogi gminne w Goświnowicach, Głębinowie oraz Wierzbięcicach, przepust drogowy w Grunwaldzkiej oraz nowe odcinki alejek na naszych cmentarzach: Jerozolimskim oraz przy Złotogłowickiej. Wykonano odcinki chodników: przy Alei Wojska Polskiego oraz przy Szkolnej w Goświnowicach.
W 2009 roku rozpoczęto przebudowę dróg: Baligrodzka i Rejtana otrzymując z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych dotację w wysokości 2 mln zł. Zakończenie zadania, zgodnie z harmonogramem, przewidziane jest na wrzesień 2010. W ubiegłym roku rozpoczęto też budowę parkingu na 240 samochodów przy Nyskim Ośrodku Rekreacji wraz przebudową drogi krajowej nr 46. Realizacja inwestycji jest już mocno zaawansowana, a zgodnie z harmonogramem jej zakończenie nastąpi w maju. Zadanie to, pod tytułem „Lato w Nysie zima w Jeseniku”, wykonywane jest przy finansowym wsparciu z Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Czechy.
Mówiąc o zadaniach rozpoczętych w 2009 roku, których zakończenie planowane jest na rok 2010, warto również wspomnieć o budowie ulicy Parkowej w Białej Nyskiej. W opracowaniu jest dokumentacja na ulice na osiedlu domków jednorodzinnych na skarpie Otmuchowskiej. W latach 2007 – 2009 na realizację tych wszystkich zadań drogowych wydaliśmy 30,1 mln zł.
Jakie środki finansowe na budowę infrastruktury drogowej przeznaczyła gmina w 2010 roku? Gdzie powstaną nowe ulice i drogi?
W uchwalonym przez Radę Miejską budżecie na 2010 rok planuje się wydatki na zakończenie trzech zadań, o których wcześniej wspomniałem, na budowę nowych ulic i dróg, jak również na opracowanie dokumentacji projektowych, w łącznej wysokości 14,2 mln zł. Wybudowane będą kolejne ulice w dzielnicy Górna Wieś, ulice Andersa i Kołłątaja, ulica Gombrowicza, pozostałe odcinki ulicy Iwaszkiewicza, Tetmajera i Staffa. Dokończona zostanie ul. Grunwaldzka, wybudowany będzie Gościniec Skorochowski, na który pozyskano dotację unijną, zostanie zrealizowany I etap budowy ścieżek rowerowych, przebudowana będzie ulica Nowowiejska na odcinku Podolska – Morcinka wraz z wykonaniem II etapu budowy ulicy Dubois, przy czym to ostatnie zadanie realizowane będzie przy współudziale środków z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Wybudowana będzie również ul. Karpacka do obsługi komunikacyjnej Nyskiej Specjalnej Podstrefy Ekonomicznej oraz boczna do ulicy Kolejowej w Goświnowicach, przebudowane zostaną ulice Krzywoustego na odcinku Wieża Ziębicka – Rynek i ulica Gałczyńskiego. Opracowane zostaną dokumentacje na budowę ulic w osiedlu domków jednorodzinnych Mickiewicza – Powstańców Śląskich, na przebudowę ulic Kaczkowskiego i Brodzińskiego, na przebudowę skrzyżowania Asnyka-Kraszewskiego wraz z łącznikiem do Racławickiej. Jak można zauważyć, łączne wydatki inwestycyjne na drogi w budżetach naszej gminy w latach 2007 – 2010 wyniosą nie mniej niż 44 miliony złotych.
Takiego inwestowania w drogi, patrząc na zakresy i kwoty, w naszej gminie jeszcze nie notowano. Przykładowo w kadencji 1999-2002 wydano na ten cel 6 mln zł a w kadencji 2003-2006 wydano 14,3 mln zł. Tym bardziej dziwi mnie fakt, że w niektórych artykułach i ulotkach pisze się nieprawdę, starając się wywołać sztuczny konflikt pomiędzy panią burmistrz a starostą. Obydwa samorządy skierowały w latach 2007-2010 na zadania drogowe w gminie Nysa znaczne środki. Przykładów dobrej współpracy też jest wiele. W latach 2007-2009 na remonty chodników przy drogach powiatowych w miejscowościach: Biała Nyska, Goświnowice, Głębinów, Skorochów, Przełęk, Regulice, Lipowa, Iława, w Nysie przy ulicy Piastowskiej i przy ulicy Bohaterów Warszawy oraz na wykonanie nasadzeń zieleni wzdłuż ulicy Mickiewicza przekazaliśmy z naszego budżetu do powiatu środki w łącznej wysokości 600 000 zł, a w budżecie 2010 zabezpieczyliśmy na ten cel 200 000 zł. Również w tych trzech latach przekazaliśmy do budżetu powiatu 1 mln zł na następujące zadania inwestycyjne: ścieżka rowerowa Saperska - Skorochów, przebudowa skrzyżowania ulic Chełmońskiego i Radzikowickiej, przebudowa drogi w Goświnowicach do Biotanolu, oświetlenie uliczne w przebudowywanych ulicach Sudeckiej i Mickiewicza, przebudowa ulicy Czarnieckiego. W budżecie 2010 mamy zabezpieczony 1 milion złotych na zrealizowanie planowanej wspólnie z powiatem i Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad w Opolu przebudowy newralgicznego w Nysie skrzyżowania ulic: Kościuszki-Mostowa-Szlak Chrobrego-Ujejskiego. Należałoby sobie życzyć, by nikt nam nie przeszkodził w realizacji tych i nie tylko tych planów.