Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Nysa
Kropka nad enterem

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
O informatyzacji urzędu, zawiłościach, kłopotach i szczegółach wprowadzenie innowacji rozmawiamy z kierownikiem biura informatyki Marcinem Zynczewskim.

W nyskim urzędzie wprowadzane są innowacyjne rozwiązania informatyczne. Na czym polegają?

Na dzień dzisiejszy wszystkie systemy programowe wykorzystywane w urzędzie miejskim w Nysie, opierają swoje działanie na ponad trzydziestu zintegrowanych lub działających niezależnie bazach danych. W zeszłym roku rozpoczęliśmy wdrożenie infrastruktury klastra serwerów i macierzy dyskowej spiętych siecią światłowodową. Pozwoliło to na optymalne wykorzystanie sprzętu serwerowego oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa danych przetwarzanych w urzędzie. Obecnie jesteśmy na etapie rozbudowy infrastruktury o system centralnego zabezpieczenia danych w oparciu o bibliotekę taśmową oraz wdrożenie usługi katalogowej integrującej zasoby blisko 170 stanowisk komputerowych użytkowanych w urzędzie.

Jako, że technologie pamięci masowych oraz wirtualizacji zasobów serwerowych są obecnie wiodącymi rozwiązaniami w obszarze IT, wdrożenie ich plasuje nas w czołówce najbardziej nowoczesnych samorządów w kraju – pod względem posiadanej infrastruktury informatycznej.

W kontekście innowacyjnych rozwiązań, nie sposób nie wspomnieć o innych przedsięwzięciach prowadzonych przez Biuro Informatyki – m.in. o pracach związanych z projektem „Budowy miejskiej szerokopasmowej sieci teleinformatycznej na potrzeby monitoringu miejskiego oraz mobilnego dostępu do Internetu”.

Czy wprowadzane systemy usprawnią pracę i obsługę mieszkańców?

Równolegle do rozbudowy sprzętu serwerowego prowadzimy prace nad wdrożeniem Zintegrowanego Systemu Informatycznego firmy Sygnity S.A. W obecnych czasach nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowanie urzędu bez takiego systemu. Rozpoczęcie na przełomie 2007 i 2008 roku prac wdrożeniowych wynikało z konieczności wymiany przestarzałego technologicznie i funkcjonalnie oprogramowania, użytkowanego w UM od początku lat 90 ubiegłego wieku.

Wdrażany ZSI wspomaga pracę wydziałów Urzędu w zakresie m.in.: wymiaru i windykacji podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz od środków transportu, gospodarki nieruchomościami, obszaru finansowo - księgowego, planowania budżetu, kadrowo – płacowego, gospodarki magazynowej, ewidencji ludności, działalności gospodarczej, pozwoleń na sprzedaż alkoholu, zezwoleń na zarobkowy przewóz osób.

W trakcie wdrożenia przeprowadzono szereg szkoleń (ponad 70 dni szkoleniowych) dla pracowników poszczególnych wydziałów. Przeprowadzona została migracja niezbędnych danych ze starego systemu - zakres przenoszonych danych obejmował m.in. dane ewidencyjne i podatkowe. Nowy system wymagał uzupełnienia o dane, które urząd posiadał wyłącznie w postaci papierowej dokumentacji. W celu ich przepisania powołana została grupa pracowników odpowiedzialnych za uporządkowanie i wprowadzenie danych.

Już teraz możemy stwierdzić, że wdrożenie Zintegrowanego Systemu Informatycznego pozwoliło uporządkować obszary działania urzędu, w których informatyka nie była do tej pory wykorzystywana.

Dla klienta urzędu najbardziej wyraźnymi sygnałami zmian były m.in.: utworzenie centralnego punktu likwidatury współpracującego z kasami, jak również nowa bardziej przejrzysta forma decyzji wymiarowych podatku od nieruchomości. Obecnie w nyskim urzędzie nie ma wydziału czy biura, w którym Zintegrowany System Informatyczny nie byłby wykorzystywany.

W obecnym kształcie system stanowi podstawę do rozbudowy o nowe możliwości związane m.in. z tzw. usługami „elektronicznego urzędu”, pozwalającymi w przyszłości na zdalne załatwianie spraw urzędowych, np. przez Internet.

Z jakimi trudnościami spotykacie się Państwo przy wdrażaniu nowych systemów?

Patrząc obiektywnie wdrożenie tak rozbudowanego systemu to duże obciążenie dla pracowników. Z uwagi na charakter pracy w urzędzie nie jest możliwe wyłączne starego systemu i uruchomienie nowego z dnia na dzień. Praca w wielu wydziałach wymaga dostępu do danych archiwalnych. Pracownicy, ucząc się działania we wdrażanym systemie, jednocześnie wykorzystują informacje zawarte w sukcesywnie wycofywanym.

Wdrożenie wymusiło też zmianę przyzwyczajeń pracowników, wynikających z wieloletniej pracy w oparciu o utarte ścieżki. Zmusiło to pracowników do większej elastyczności i otwarcia na nowe technologie. Jest to szczególnie cenne w kontekście zapowiadanych zmian przepisów, nakładających na samorządy kolejne obowiązki, związane z promowaną przez Unię Europejską ideą „budowy społeczeństwa informacyjnego”.

Od wielu lat nyski urząd prowadzi spójną i konsekwentną politykę informatyzacji. Z roku na rok pojawiają się kolejne zadania w budżecie gminy z wiązane z rozbudową infrastruktury informatycznej. Inwestujemy w wiedzę oraz nowe technologie. Cel mamy wyznaczony - otwarcie urzędu miejskiego na klienta dzięki wykorzystaniu Internetu oraz podpisu elektronicznego.

W obecnych czasach „informatyka” stanowi centralny punkt funkcjonowania każdej instytucji. Bez systemów informatycznych i wykwalifikowanych specjalistów z tej branży nie sposób wyobrazić sobie sprawnego urzędu, gdzie bezpieczeństwo i integralność przetwarzanych danych mają kluczowe znaczenie.

Dziękuję za rozmowę.


Red.



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Sobota 20 kwietnia 2024
Imieniny
Agnieszki, Amalii, Czecha

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl