"Użyj wyobraźni" – to hasło przewodnie ogólnopolskiej kampanii społecznej nastawionej na zmianę mentalności użytkowników dróg, a także pierwszy tak duży projekt na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym realizowany przez polską policję.
Kampania, która adresowana jest do różnych grup uczestników ruchu drogowego, została podzielona na trzy bloki tematyczne: bezpieczeństwo motocyklistów (kwiecień – czerwiec), młodzi kierowcy (czerwiec – sierpień) i piesi (okres jesienno – zimowy).
Pierwsza część kampanii poświęcona jest bezpieczeństwu motocyklistów, których wielu pojawia się wiosną na polskich drogach. - Szczególnie uczęszczaną trasą w rejonie Nysy jest droga nr 46 na Kłodzko – wskazuje Marcin Greń, rzecznik prasowy nyskiej policji. - Na prostym odcinku w okolicach Paczkowa kierowcy rozwijają czasem zdecydowanie zbyt duże prędkości.
Jak wynika z policyjnych statystyk, motocykle stają się coraz bardziej popularnym środkiem lokomocji. Jeszcze w 2005 roku było zarejestrowanych 753 648 takich pojazdów, w 2007 roku już 825 305. W ciągu dwóch lat ich liczba zwiększyła się o ponad 71 tysięcy. Użytkownikami są często ludzie młodzi, bardziej skłonni do ryzykownych działań na drodze. Trudno jest im zaakceptować, że konsekwencje ich niebezpiecznych zachowań ponoszą też inni użytkownicy dróg.
Od 2005 roku policja odnotowuje wzrost liczby wypadków z udziałem motocyklistów. W ubiegłym roku doszło do blisko 2900 takich zdarzeń. Motocykliści byli sprawcami prawie 1200 z nich. Statystyki z ostatnich lat wskazują, że kierujący motocyklami najczęściej powodowali wypadki w miesiącach wakacyjnych, podczas weekendów. Sprawcami wypadków są najczęściej osoby w wieku 20 – 29 lat. Przyczyny są ciągle takie same: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie i nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.
W tym roku policja nasiliła działania prewencyjne. Dla celów kampanii uruchomiona została strona internetowa www.uzyjwyobrazni.pl, na której dostępne są projekty plakatów i bannery poświęcone bezpiecznemu zachowaniu motocyklistów na drodze. Strona internetowa ma być też platformą wymiany informacji miedzy organizatorami akcji, a jej odbiorcami. Podczas trwania kampanii, na ulicach miast pojawią się bilbordy, których szokująca niekiedy treść ma zwrócić uwagę samych motocyklistów na kwestię ich bezpieczeństwa. Propagowaniu bezpiecznych zachowań na drodze będą służyć też ulotki i spoty reklamowe.
Jak powiedział nam Marcin Greń, w tym sezonie nyscy policjanci nie odnotowali niebezpiecznych zdarzeń z udziałem motocyklistów. Akcja ma na celu utrzymanie takiego stanu.