Wymiana oleju
Tak, jak w przypadku większości mechanizmów, brak oleju lub jego niski poziom skutkuje znacznie szybszym niszczeniem skrzyni biegów. Wymianę najlepiej wykonać w specjalistycznym serwisie, jednak, jeśli czujesz się na siłach, możesz spróbować zrobić to samodzielnie.
Olej warto wymieniać nie rzadziej, niż co 100 000 przejechanych km. W ten sposób zwiększysz żywotność przekładni i zminimalizujesz ryzyko jej uszkodzenia. Warto unikać jej remontu – ogromna ilość elementów do wymiany to niemała inwestycja. Właśnie dlatego, by zachować maksymalną sprawność skrzyni biegów, poleca się stosowanie produktów marki Ceramizer. W tym celu przyda się Ceramizer CB do manualnych skrzyń biegów i tylnych mostów, który zregeneruje skrzynię biegów (zwłaszcza najbardziej narażone na zużycie synchronizatory i łożyska oraz zęby kół) i zabezpieczy ją na 100 000 km przebiegu.
Więcej na temat tego, jak uniknąć naprawy skrzyni biegów, przeczytasz na stronie: https://www.ceramizer.pl/naprawa-skrzyni-biegow-na-czym-polega-jak-jej-uniknac.
Nieodpowiednia eksploatacja
Aby skrzynia biegów służyła Ci jak najdłużej, nie wystarczy dbać wyłącznie o płyny eksploatacyjne. Ogromną rolę odgrywa również niewłaściwa eksploatacja pojazdu, jak choćby zbyt szybka zmiana biegów w stosunku do prędkości jazdy. Taka praktyka sprawia, że koła zębate nie zdążają się dopasować i dochodzi do destrukcyjnych uderzeń.
Ważne też, by podczas zmiany biegów zawsze dociskać sprzęgło do samego końca – dzięki temu zminimalizujesz ryzyko zniszczenia synchronizatorów. Równie szkodliwe okazuje się nieumiejętne hamownie silnikiem (jeśli chcesz wspomóc swój silnik, sprawdź, jak pomoże Ci dodatek https://www.ceramizer.pl/ceramizer-cs). W trakcie wykonywania tego manewru należy pamiętać o tym, żeby redukować biegi stopniowo.
Dbaj o stan techniczny pojazdu.