Hiszpania – drogowa potęga
Gdy spojrzymy na mapę geofizyczną Hiszpanii, nic nie wskazuje na to, że jest to kraj, w którym możemy spodziewać się dobrej jakości dróg. 90% powierzchni tego kraju to teren wyżynno-górski, na którym ciężko budować drogi. Kto był w polskich Tatrach czy Bieszczadach ten wie, jak wygląda to u nas. Nasi drogowcy powinni wziąć przykład z Hiszpanów i wdrożyć projekty, które sprawdził się na Półwyspie Iberyjskim. Mimo tak niekorzystnych warunków, Hiszpania ma aż ponad 15 tysięcy kilometrów dróg ekspresowych i autostrad. Jest to największa sieć tego typu dróg na Starym Kontynencie, oraz trzecia na świecie. Hiszpanie należą do jednych z najbardziej zmotoryzowanych narodów na świecie. Ten niespełna 50-milionowy kraj posiada prawie 28 milionów zarejestrowanych samochodów.
Jak wygląda transport międzynarodowy?
Hiszpania, w przeciwieństwie do Francji czy Niemiec, jest o tyle pokrzywdzona, że znajduje się na uboczu Europy. Bardziej niż na wysyłaniu towarów, Hiszpanie skupiają się na przyciąganiu ludzi. Turyści każdego roku masowo odwiedzają ten kraj. W 2015 roku 68 milionów odwiedzających dali Hiszpanii przychód na poziomie 56,526 miliardów dolarów amerykańskich. Pozwoliło to Hiszpanii zająć trzecie miejsce na świecie pod względem przychodów z turystyki i liczby odwiedzających. Turystów kuszą wysokie temperatury oraz ośrodki położone na wybrzeżu Morza Śródziemnego. Costa del Sol, Costa Blanca, Costa Vasca czy Rias Bajas to tylko niektóre z nich.
Co Hiszpanie wysyłają w świat? Przede wszystkim środki produkcji (stanowią 20% eksportu) oraz samochody. SEAT to jedna z najbardziej znanych firm pochodzących z tego kraju, a produkowane w Hiszpanii auta stanowiły aż 17% eksportu (http://www.doritrans.com/transport-miedzynarodowy-hiszpania.php). Równie dobrze sprzedaje się żywność, napoje i tytoń (16%) oraz produkty chemiczne (14%). Transport międzynarodowy z Hiszpanii odbywa się, nie ma niespodzianek, do najbliżej położonych krajów. Aż 65% eksportu tego kraju stanowią kraje Unii Europejskiej, z czego 15% to towary wysyłane do Francji, 11% do Niemiec, 7,5% do Włoch, zaś 7% do Portugalii. Eksport do całej Azji wyniósł w 2015 roku 9,6%, a w państwach Ameryki Łacińskiej jedyne 5,9%.